Przedszkolny Klubik Przyjaciela Bydgoszczy
„Przedszkolny Klubik Przyjaciela Bydgoszczy”
Wychowanie patriotyczne od wielu lat wskazywane jest jako jeden z priorytetów współczesnej edukacji. Realizowanie w przedszkolu tematyki związanej z poznawaniem naszego kraju, regionu, czy miasta wpisuje się również w zakres podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Głównym celem powstania „Przedszkolnego Klubiku Przyjaciela Bydgoszczy” jest przede wszystkim rozwijanie w dziecku poczucia własnej tożsamości regionalnej, a tym samym kształtowanie postawy zaangażowania w sprawy własnego środowiska. Nadrzędnym zadaniem jest budowanie poczucie więzi z otoczeniem, świadomość własnych ,,korzeni” oraz odnajdywanie wartościowych źródeł w dziedzictwie kulturowym regionu, poprzez m.in poznanie najbliższej okolicy, miasta Bydgoszcz. Przyjęte w innowacji założenia, cele, treści kształcenia i metody ich realizacji sprzyjają wzbogaceniu wiedzy przedszkolaków o ich regionie, jego historii jak i teraźniejszości w zakresie gospodarki, architektury, zasobów przyrodniczych i ekologii, uwzględniając naturalną potrzebę identyfikowania się z najbliższym otoczeniem i twórczego uczestnictwa w jego rozwoju.
Regionalny charakter projektu przejawia się w doborze treści edukacyjnych przekazujących obraz regionu ze szczególnym uwzględnieniem najbliższego otoczenia i okolic oraz w stosowaniu praktycznych metod poznawania regionu (obserwacja, wywiady, wycieczki, spacery) a także w zintegrowaniu przedszkola ze środowiskiem lokalnym.
Cele główne:
● poszerzenie wiedzy o swojej miejscowości,
● rozwijanie poczucia przynależności do swojego miasta i regionu
● budzenie miłości do miejsca zamieszkania
Cele szczegółowe:
Dziecko:
● potrafi wskazać Bydgoszcz na mapie Polski
● wie, jak wygląda flaga i herb Bydgoszczy
● wie, jak brzmi hejnał Bydgoszczy
● zna stowarzyszenie Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy
● zna logo TMMB
● zna wybrane zabytki i obiekty miasta
● zna nazwę dzielnicy, w której zamieszkuje
Metody :
● czynne – samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń
● słowne – opowiadanie, pogadanka, legenda, rozmowa, wypowiedzi,
● oglądowe – obserwacja, oglądanie fotografii i albumów prezentujących zabytki, charakterystyczne budowle i ciekawe miejsca
Formy pracy :
● organizacyjne : indywidualna, zespołowa, grupowa,
● aktywności dziecka : wycieczki po okolicy, spotkania z członkami Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy