Mały przedszkolak
Program adaptacyjny „MAŁY PRZEDSZKOLAK”
I. Wstęp
Kiedy dziecko po raz pierwszy przekracza próg przedszkola, zdarza się, że pojawiają się u niego kłopoty adaptacyjne. Dziecko rozpaczliwie broni się przed pozostaniem w obcym miejscu, oderwaniem od rodziców, trzyma się kurczowo najbliższych, że niekiedy siłą trzeba je odrywać i wprowadzać do przedszkola. Często wiążą się z tym narastające koszty psychiczne, takie jak, np.: płaczliwość, brak apetytu, kłopoty z zasypianiem, a niekiedy częste moczenie nocne. Do niektórych trudności adaptacyjnych należą: kłopoty ze słownym porozumiewaniem się, poczucie utraty bezpieczeństwa, nowe otoczenie, długi czas pobytu dziecka w przedszkolu, leżakowanie w przedszkolu.
Zdając sobie sprawę jak ważny jest pierwszy kontakt dziecka z nowym środowiskiem opracowałam program adaptacyjny „Mały Przedszkolak”, który pozwoli zminimalizować emocjonalne rozterki dzieci nowoprzybyłych.
Aby ułatwić dzieciom i ich rodzicom przystosowanie się do nowej sytuacji w sposób możliwie najmniej bolesny, program adaptacyjny obejmuje kilka spotkań dla nowych przedszkolaków i ich rodziców. W tym czasie dzieci mają okazję poznać wszelkie aspekty życia przedszkolnego, swoje panie oraz całe otoczenie przedszkolne.
II. Cel ogólny programu
Nadrzędnym i głównym celem programu adaptacyjnego jest tworzenie dzieciom nowoprzybyłym do przedszkola warunków do łatwej i łagodnej adaptacji.
III. Cele szczegółowe programu
- Obniżenie lęku dzieci przed rozstaniem z rodzicami, strachu przed nieznanym,
- Zmniejszenie u dzieci trudnych napięć emocjonalnych w pierwszych kontaktach z przedszkolem,
- Nawiązanie bliskich, serdecznych kontaktów w relacjach: nauczyciel-dziecko, dziecko-nauczyciel, nauczyciel-rodzic,
- Motywowanie rodziców oraz pracowników przedszkola do zapewnienia dzieciom optymalnych warunków do łagodnej adaptacji,
- Uświadomienie rodzicom, że ich współdziałanie z pracownikami przedszkola to warunek udanej adaptacji dziecka,
- Pedagogizacja rodziców w zakresie zaspokajania potrzeb dziecka jako warunku łatwej adaptacji,
- Poznanie oczekiwań rodziców wobec przedszkola,
- Ułatwienie nowoprzyjętym dzieciom, startu przedszkolnego poprzez wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w aspekcie społecznym zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi,
- Zapoznanie rodziców z bazą, personelem przedszkola i jego bazą.
IV. Ewaluacja
Ewaluacją programu jest ankieta dla rodziców
Harmonogram działań:
L.p. |
Forma |
Cel działania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne
|
1. |
Informacje dostępne na stronie internetowej przedszkola |
- zaprezentowanie placówki i zapoznanie z ofertami przedszkola - zapoznanie ze sposobem rekrutacji
|
maj |
Dyrektor Wicedyrektor |
2. |
Wstępna rozmowa indywidualna z dziećmi i rodzicami podczas zapisywania dziecka do przedszkola |
- zapoznanie z funkcjonowaniem placówki - oswojenie dziecka z nowym miejscem i nowymi twarzami |
czerwiec |
Dyrektor Nauczycielki z młodszych grup |
3. |
„Drzwi otwarte” w przedszkolu |
- zapoznanie z bazą przedszkola (prezentacja sal zabaw, kącików zainteresowań, ogrodu przedszkolnego) - zapoznanie dzieci i rodziców z funkcjonowaniem oraz personelem placówki |
czerwiec |
Dyrektor Wszystkie nauczycielki |
4. |
Wstępne zebranie z rodzicami |
- Omówienie najistotniejszych spraw dotyczących funkcjonowania dzieci w przedszkolu (plan dnia, godziny posiłków, odpoczynku, reguły panujące w przedszkolu) - Zapoznanie rodziców z planem adaptacyjnym - Uświadomienie rodzicom ważności współdziałania z przedszkolem w okresie adaptacyjnym - Przedstawienie personelu mającego ścisły kontakt z dziećmi
|
czerwiec |
Dyrektor Nauczycielki 3-4latków |
5 |
Indywidualne zabawy i gry w ogrodzie przedszkolnym |
- zapoznanie z nowym miejscem zabaw - nawiązywanie kontaktów interpersonalnych z dziećmi i nauczycielem |
Lipiec/ sierpień |
Wszystkie nauczycielki |
6. |
Artykuł dla rodziców „Trudności adaptacyjne dzieci w przedszkolu” zamieszczony w kąciku dla rodziców i na stronie internetowej przedszkola |
- zapoznanie rodziców z trudnościami adaptacyjnymi dziecka w przedszkolu - zapoznanie ze sposobami zmniejszenia trudności adaptacyjnych |
wrzesień |
Ewa Mitura |
7. |
Zebranie ogólne i w grupach z rodzicami |
- dostarczenie informacji ogólnych na temat funkcjonowania przedszkola - zapoznanie rodziców z programem, planem przedszkola, metodami pracy, wychowawczymi, o planowanych imprezach i uroczystościach - przedstawienie problemu adaptacji - przedstawienie przez rodziców próśb i życzeń odnośnie dziecka podczas rozmów indywidualnych |
wrzesień |
Dyrektor Wszystkie nauczycielki |
8. |
Indywidualne regulowanie czasu pobytu dziecka w przedszkolu |
- informowanie rodziców o możliwości regulowania czasu pobytu dziecka w przedszkolu (przyprowadzanie w różnych godzinach, wcześniejsze odbieranie- w zależności od potrzeb) |
wrzesień |
Nauczycielki 3-4latków |
9.
|
Pasowanie na przedszkolaka |
- krótki program artystyczny - tekst przysięgi - udekorowanie przedszkolaków emblematami i wręczenie dyplomów - wspólny poczęstunek |
październik |
Nauczycielki 3-4latków |
10. |
Badanie opinii rodziców na temat działań dotyczących adaptacji |
- uzyskanie opinii rodziców o celowości uczestniczenia w programie adaptacyjnym - ankiety |
kwiecień |
Nauczycielki dzieci nowoprzyjętych |
Opracowała: Ewa Mitura