Koncepcja pracy przedszkola
KONCEPCJA PRACY
Przedszkola nr 48 "Pod Sosnami" w Bydgoszczy
Misja przedszkola (forma opisowa)
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka, tworzy warunki do budowania postaw twórczych odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Pełni także funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, a także uczy odróżniania dobra od zła.
Nasze hasło to:
„Dzieci są podróżnikami odkrywającymi nieznane kontynenty. Każdy dzień jest nową przygodą”
(Bruno Ferrero)
Misja Przedszkola:
Przedszkole:
- zapewnia opiekę wychowanie i kształcenie
- zapewnia możliwość wspólnej zabawy i aktywności twórczej
- umożliwia osiągnięcie gotowości szkolnej
- wspiera działania wychowawcze rodziców
- promuje zachowania przyjazne przyrodzie
- rozwija kompetencje społeczne
- wspomaga rozwój i edukację
- buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej
WIZJA PRZEDSZKOLA
(uwzględnia wymagania określone w załączniku do rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym z dnia 7.10.2009 r.)
Przedszkole nr 48 "Pod Sosnami" Bydgoszczy zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne. Dla zapewnienia sposobu na kreatywne rozwiązywanie problemów i
tworzenie nowych perspektyw powołano zespoły zadaniowe. Kadra tworzy życzliwy i rzeczowy klimat współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania i edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie.
Pomieszczenia przedszkolne, jego wyposażenie, w tym środki dydaktyczne pozwalają na realizację przyjętych programów. Zadbane meble i kąciki zainteresowań oraz zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu.
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w procesie systematycznych obserwacji w celu zapewnienia mu optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Tworzą warunki do aktywności dziecka, odkrywania talentów i rozwijania zainteresowań. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci. W miarę potrzeb przedszkole zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Nasze zasady to:
- Zaspakajamy potrzeby dziecka
- Organizujemy aktywność dziecka
- Indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka
- Organizujemy środowisko, umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko
- Integrujemy proces wychowania i edukacji
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są także do troski o własne zdrowie i aktywności w naturalnym otoczeniu. Aktywnie i wielozmysłowo poznają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków. Ponadto placówka oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci i rodziców. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami.
Współdziałanie ze środowiskiem i rodzicami
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form są m.in. uroczystości oraz warsztatowe spotkania. Opiekunowie dzieci mogą obserwować swoje pociechy w działaniu i włączyć się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Zapewniamy częste kontakty na linii przedszkole-dom. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwia podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych.
Aktywność ta została poszerzona o nowe formy współpracy z przedszkolami i placówkami działającymi na rzecz edukacji.
Przedszkole stwarza możliwość odbywania wolontariatu młodym ludziom z różnych krajów Europy.
Przedszkole posiada własne tradycje , co podkreśla odrębność i specyfikę placówki: przedszkole posiada swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń.
Sylwetka absolwenta
- dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych
- dobrze rozwinięte procesy poznawcze
- potrafi współdziałać w zespole
- zainteresowany nauką i literaturą
- samodzielny
- aktywny w podejmowaniu działań
- lubi działania twórcze
- wrażliwy estetycznie
- podejmuje działania przyjazne przyrodzie
- akceptuje zdrowy styl życia
- ma poczucie bycia Polakiem