I like you
"I like you"
Program autorski nauczania języka angielskiego w grupach przedszkolnych dla dzieci w wieku 3-6 lat.
Wstęp
Wiek przedszkolny to okres w życiu dziecka, w którym zdobywa ono umiejętności funkcjonowania w szerszej grupie, wychodzi poza dobrze znany mu krąg rodzinny. Rolą nauczyciela jest objaśnianie dziecku rzeczywistości i rządzących nią praw. Nauczyciel języka obcego powinien w tym procesie aktywnie uczestniczyć, dbać o rozwój umysłowy przedszkolaka, pomagać zdobywać umiejętności językowe i wspierać go w kształtowaniu właściwych postaw życiowych. Dlatego założeniem niniejszego programu jest ścisłe skorelowanie nauczania języka obcego z programem nauczania przedszkolnego.
Dzieci w wieku przedszkolnym mają empiryczne podejście do świata, poznają go wszystkimi zmysłami, poszerzają swoją wiedzę i umiejętności głównie poprzez działanie, które zawsze jest pewną formą zabawy. Dlatego zajęcia językowe powinny dostarczać dzieciom jak najwięcej okazji do poznawania i przyswajania języka podczas aktywnego, radosnego badania świata. Ważne są ćwiczenia stymulujące wszechstronny rozwój dziecka. Powinny one zawierać elementy ruchu, dźwięku i obrazu. Pozwólmy zatem dziecku działać na polu plastycznym, konstrukcyjnym, muzycznym i dramatycznym. Należy też pamiętać, że dziecko myśli i działa ‘tu i teraz’, dlatego wiedza, którą nauczyciele w przedszkolu chcą przekazać dzieciom, powinna nawiązywać do najbliższych dziecku problemów.
Program przygotowany został z myślą o dzieciach przedszkolnych, ze wszystkich grup wiekowych. Poprzez zabawę, piosenkę, poznanie bohaterów bajek i opowiadań chcę zaprosić dzieci, aby niepostrzeżenie przekroczyły drzwi do świata języka angielskiego i poczuły się w nim swobodnie. Niniejszy program przewidziany jest do zrealizowania na zajęciach 30-minutowych, 2 razy w tygodniu dla dzieci starszych - 5 i 6 letnich, bądź krótszych – 15 minutowych, 2 razy w tygodniu dla dzieci młodszych – 3 i 4 letnich. Może być realizowany w całości lub częściowo, w zależności od wieku, predyspozycji i postępów dzieci.
Cele operacyjne.
Dziecko:
- przedstawi się w języku angielskim,
- powie ile ma lat,
- nazwie podstawowe kolory,
- określi jaka jest pogoda,
- będzie rozumiało i reagował na proste polecenia nauczyciela,
- powtórzy rymowankę, łatwy wierszyk, zaśpiewa piosenkę,
- pokaże przedmioty w sali i nazwie je,
- wyrazi różne czynności ruchem,
- będzie uczestniczyło w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych,
konstrukcyjnych, teatralnych, - będzie reagowało na język gestem i słowem,
- będzie liczyło w zakresie 1- 5 lub od 1-10, w zależności od wieku,
- zrozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych przez nauczyciela, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami,
- będzie znało przynajmniej od 3 do 5 słówek w zakresie przerobionego bloku tematycznego
Tematyka zajęć:
- Kolory - The colors
- Liczby 1-10 - Numbers 1-10
- Rodzina - Family
- Zabawki - Toys
- Dzikie zwierzęta - Wild animals
- Zwierzęta domowe - Pets
- Części ciała - Body parts
- Ubrania - Clothes
- Jedzenie - Food
- Mój dom - My house
- Umiejętności - Skills
- Uczucia - Feelings
- Codzienne czynności - Daily routine
- Pogoda - Weather
- Środki transportu - Means of transport
- Zawody - Professions
- Uroczystości - Celebrations
- Bajki - Fairy tales
- Szkoła - School
Autorka programu:
mgr Agata Konieczka